Ruganje - tema broja

Razgovor s Hanom Hrpkom, predsjednicom udruge Hrabri telefon

hrabriTelefon1Smatrate li da ste zlostavljani i ne znate komu se obratiti? Učinite prvi korak i nazovite Hrabri telefon. Znate li što je Hrabri telefon? Jeste li kada okrenuli broj 116 111?
„Svako dijete se na svoj način nosi s problemima koje ima i na drugačiji način ih doživljava, a mi smo tu da svakom problemu pristupamo ozbiljno i s razumijevanjem.“ rekla nam je u razgovoru za Korake gospođa Hana Hrpka, predsjednica udruge Hrabri telefon.

Važno je odgovoriti na svaki poziv

Što je Hrabri telefon?
Hrabri telefon sigurno je i povjerljivo mjesto kojemu se djeca, mladi i roditelji mogu obratiti kako bi porazgovarali sa stručnom osobom i potražili savjet kako postupiti ili se postaviti u određenoj situaciji ili problemu vezanim uz psihosocijalnu i fizičku dobrobit.

Također, Hrabri telefon je tu i za djecu i roditelje koji žele podijeliti svoju priču koja ih svakodnevno muči kako bi dobili podršku i uho koje ih sluša.
Hrabri telefon za djecu ima besplatan broj telefona 116-111, i radi svakim radnim danom od 9 do 20 sati.
Hrabri telefon za mame i tate ima besplatan broj telefona 0800-0800, i također radi u isto vrijeme.
Osim na navedene savjetodavne linije, djeca i roditelji mogu nam se obratiti i putem chata na www.hrabritelefon.hr/chat svakim radnim danom od 15 do 18 sati ili na e-mail savjet@hrabritelefon.hr.

Zašto je osnovan Hrabri telefon?
Prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander osnovala je Hrabri telefon po uzoru na „hotline“ – linije pomoći za djecu kakve su imale američke i druge zapadnjačke zemlje. Kako je u svom radu, kao psihologinja u Klaićevoj bolnici za djecu, imala brojne slučajeve zlostavljane djece, osjetila je potrebu za otvaranjem jedne takve linije koja će omogućiti djeci da anonimno progovore o svojim iskustvima.
Hrabri telefon nevladina je, neprofitna organizacija osnovana 1997. godine. Od 2003. Hrabri telefon ima besplatan broj telefona te je u potpunosti anoniman (broj se ne vidi na ispisu telefonskog račun te nazivatelj ne treba reći svoje ime).

Tim Hrabroga telefona
Tim Hrabroga telefona

Što su po zanimanju oni koji odgovaraju na Hrabrom telefonu?
Na savjetodavnim linijama Hrabroga telefona volontiraju studenti viših godina pomagačkih struka (studenti psihologije, socijalnoga rada, edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta) i diplomirani stručnjaci iz navedenih područja.
Kako bi se postalo savjetovateljem Hrabroga telefona, mora se proći obvezna osnovna edukacija, koja uključuje predavanja i radionice o komunikacijskim vještinama potrebnim za savjetovanje putem telefona te vještine i znanja potrebna za rad s djecom i roditeljima.
Po završetku edukacije nastavlja se usavršavanje savjetovatelja  dodatnim educiranjem  kao podrška i pomoć tijekom godine, čime se povećava njihova motiviranost i spremnost za rad. Kako bi osigurali da naši savjetovatelji u svakom trenutku mogu dobiti pomoć u vezi slučajeva koji su im teški ili situacija za koje nisu u stanju samostalno odlučiti kako trebaju reagirati, savjetovatelji redovito sudjeluju na supervizijskim sastancima koje vode stručnjaci mentalnoga zdravlja s iskustvom telefonskoga savjetovanja.

Koja je najčešća dob djece koja se javljaju?
Hrabri telefon najčešće zovu djeca u dobi od 7 do11 godina, iako primamo pozive djece od 4 do 5, pa sve do 18 godina.

Koji su najčešći razlozi dječjih poziva? Fizičko ili verbalno zlostavljanje?
Djeca nas najčešće zovu vezano uz nasilje nad djecom i među djecom. Kada gledamo obzirom na vrstu nasilja, najčešće nas zovu radi emocionalnoga nasilja, potom fizičkoga, nasilja u obitelji, nasilja među djecom, zatim zanemarivanja, fizičkoga kažnjavanja, seksualnoga zlostavljanja i elektroničkoga nasilja.

Javljaju li se djeca ponekad bez pravovaljanoga razloga?
Naravno, takve vrste poziva su tzv. testirajući pozivi kojima djeca testiraju našu liniju ne bi li provjerili na koji ćemo način reagirati na njihove šale ili izmišljene priče. Testiranje je razvojno normalno ponašanje svakoga djeteta. Važno je da savjetovatelj ostane smiren, ne kritizira djecu i da podršku da nas nazovu onda kada budu imali problem.
Istraživanja pokazuju kako je preko 40% djece koja nazovu i imaju problem već prije zvalo i testiralo liniju. Većina njih čak više puta. Zato i jest toliko važno na svaki poziv odgovoriti stručno.
S druge strane, zlostavljanja djeca prolaze nezamislivu bol i tugu te u razgovoru s njima imate osjećaj kao da nose svu težinu svijeta. Nekoj djeci je toliko teško nositi se s problemima da se čak „emocionalno odvoje“ od njih pa često zvuče kao da im nije stalo dok se u dubini njih nalaze teške emocije koje traže izlaz. Razgovori s njima su teški i emocionalno iscrpljujući te traju dugo. Svako dijete se na svoj način nosi s problemima koje ima i na drugačiji način ih doživljava, a mi smo tu da svakom problemu pristupamo ozbiljno i s razumijevanjem.

HT_logo_FIN_RGB

Slažete li se kako bi prava djece trebalo uvijek vezati uz obveze djece i preuzimanje odgovornosti za vlastite postupke?
Danas se djeca sve više pozivaju na kršenje svojih prava i to je izvrsna stvar, iako moramo biti svjesni da još uvijek većina djece ne zna koja su njihova prava. No, kao što kažete, pozivajući se na svoja prava, značilo bi da osoba i sama poštuje tuđa prava te da preuzima odgovornost za svoja ponašanja, iako to u stvarnosti nije uvijek tako. Stoga je važno djecu učiti i o njihovim pravima, ali i o njihovim obvzama i odgovornostima.

Uveli ste liniju i za roditelje.
Obzirom da je linija zaprimala i pozive zabrinutih roditelja, članova šire obitelji i stručnjaka koji su se javljali vezano uz raznorazne probleme od zlostavljanja i zanemarivanja pa do pitanja vezanih uz zdravo odrastanje djeteta, psihosocijalnu problematiku djeteta do razvoda, odlučili smo u travnju 2013. godine otvoriti Hrabri telefon za mame i tate koji je također besplatan i anoniman. Oni mogu zvati na broj 0800-0800.
Da takva potreba doista postoji, osim naše statistike govori i činjenica da od trenutka kada smo započeli kampanju Hrabrog telefona za mame i tate, primamo 60% više poziva, odnosno linija za roditelje je non-stop zauzeta!

Koja su njihova najčešća pitanja i razlozi zbog kojih zovu?
Najčešći razlozi su odnosi u obitelji – komunikacija između roditelja i djeteta, razvod, odgojni savjeti i slično. Nadalje, roditelji zovu i zbog problema zlostavljanja i zanemarivanja – emocionalnoga, fizičkoga i seksualnoga zlostavljanja, svjedočenja nasilju u obitelji, nasilja među djecom… Također, roditelji nazovu i radi savjeta vezanih uz školu, psihosocijalno i mentalno zdravlje djeteta te ostalih problema usko vezanih uz djetetov rast i razvoj.
Zovu nas i roditelji koji fizički kažnjavaju svoju djecu te zapravo traže savjete kako primjereno disciplinirati svoje dijete jer su svjesni da je to što rade zakonski kažnjivo i da zapravo ne funkcionira.
Zaista nam je drago da su nas prepoznali kao mjesto gdje mogu napraviti prvi korak u mijenjanju načina discipliniranja i odgoja djeteta.

Tko se više javlja, djeca ili roditelji?
Kako od travnja ove godine imamo razdvojene linije za djecu i roditelje, sada i jedni i drugi mogu podjednako dobiti podršku Hrabrog telefona.
Obzirom da je u tijeku kampanja „I roditeljima je potrebna podrška“ kojom želimo informirati građane da postoji Hrabri telefon za mame i tate, trenutno primamo nešto više poziva roditelja.

Tekst: Cvita Pahljina, 6. r.
Fotografije: iz arhiva Hrabrog telefona